×
Sve kategorije

01.11.2025.

NORVEšKO VASPITANJE: SLOBODA, POVERENJE I SVAKODNEVNE MALE ODGOVORNOSTI

U Norveškoj se deca od malih nogu uče da svet oko sebe doživljavaju kao prostor poverenja – ne kao opasnost. To poverenje se vidi u svemu: u načinu na koji roditelji razgovaraju sa decom, kako ih puštaju da istražuju, ali i u tome kako su vrtići organizovani.

Norveško vaspitanje: sloboda, poverenje i svakodnevne male odgovornosti

Norveški pristup vaspitanju i vrtići

 

 

 

 

Norveški pristup vaspitanju: sloboda, poverenje i svakodnevne male odgovornosti

 

Vrtić kao produžena porodica

 

Norveški vrtići, poznati kao barnehage, zamišljeni su kao produžetak doma. Dan teče mirno i jednostavno: deca sama ostavljaju svoje stvari, biraju igru i učestvuju u spremanju prostora. Sve se odvija bez žurbe i vike. Vaspitači ne komanduju, već prate. Ako dete ne zna da se obuče, ne uskaču odmah – već ga ohrabre: „Hajde, sam da se obučeš, pa ćemo onda zajedno da izađemo.“

 

Tamo se mnogo pažnje poklanja atmosferi i odnosima. Svako dete ima svoju grupu i vaspitača koji ga poznaje dovoljno dobro da prepozna kad mu treba podrška, razgovor ili samo tišina. Postoji jasna rutina – vreme za doručak, igru, boravak napolju, ručak i odmor – ali se dete nikada ne požuruje. Sve ima svoj ritam, a ritam određuju deca.

 

Saradnja sa roditeljima

 

Roditelji su aktivno uključeni u život vrtića. Svaka ustanova ima savet roditelja koji učestvuje u donošenju važnih odluka, a svakodnevna komunikacija između roditelja i osoblja je otvorena i iskrena. Ako postoji problem, o njemu se odmah razgovara, bez osuđivanja. Cilj je zajedničko rešenje, a ne pronalaženje krivca.

 

Uloga vaspitača je da bude vodič, ne autoritet. Oni se redovno sastaju kako bi planirali aktivnosti – od izleta, do tema koje će obrađivati naredne nedelje. Deca učestvuju u tim planovima, biraju pesme, knjige, čak i predlažu destinacije za izlete. Na taj način uče da njihovo mišljenje ima vrednost.

 

Igra napolju – svaki dan

 

Norvežani veruju da deci treba svež vazduh i sloboda. U vrtiću se izlazi napolje gotovo svakog dana, bez obzira na vreme. Nema opravdanja za sedenje unutra „jer je hladno“ – dovoljno je da se dete dobro obuče.

Na livadi, u snegu ili šumi, deca uče o prirodi i odgovornosti. Zanimljivo je da se već i trogodišnjaci uče da ne čupaju pečurke, već da ih pažljivo odseku nožićem – jer ako se koren iščupa, sledeće godine ih neće biti. Takve male lekcije su zapravo koraci ka velikoj svesti o brizi za svet oko sebe. 

 

Jedna Franscuskinja koja je došla na rad u Norvešku podelila je svoje iskustvo: "Kada sam pokupila svog petogodišnjeg sina iz vrtića, dotrčao je prema meni i uzviknuo: „Mama, danas sam naučio da koristim sekiru!“ Naravno, nisam mu poverovala, ali sledećeg dana u hodniku vrtića videla sam fotografije sve dece – nasmejane, koncentrisane, kako drže prave sekire i udaraju o balvan, pod nadzorom odraslih. Moj sin je bio među njima, u kabanici, usred svoje male avanture." Ovaj trenutak savršeno pokazuje norveški pristup: deca uče kroz igru, iskustvo i praktične aktivnosti, i to sve napolju, u prirodi.

 

 

 

Ishrana kao deo učenja

 

Velika pažnja posvećuje se ishrani. U norveškim vrtićima nema kolača i slatkiša – rođendani se proslavljaju voćem, pesmom i krunom sa imenom slavljenika. Deca sama učestvuju u pripremi hrane, seckaju povrće, slažu sto, poslužuju. Hrana je raznovrsna: integralni hleb, riba, povrće, mlečni proizvodi – i sve to uz podršku roditelja, jer se zdrave navike neguju od malih nogu.

Vaspitači veruju da dete neće naučiti da voli zdravu hranu ako je ne proba, zato ga ohrabruju da istražuje i nove ukuse, isto onako kako istražuje i svet.

 

Poverenje umesto kontrole

 

Ono što najviše razlikuje norveški pristup jeste odsustvo preterane kontrole. Roditelji i vaspitači ne stoje stalno „nad detetom“. Umesto toga, prate iz daljine, dopuštaju da se dete popne, isprlja, proba ponovo. Greška se ne doživljava kao neuspeh, već kao deo učenja. Umesto kazni i kritika, ističe se ono pozitivno. Ako dete napravi grešku, objasni mu se zašto nešto nije u redu, ali na način koji je primeren njegovom uzrastu. Pohvala je osnovni alat – jer, kako kažu tamošnji vaspitači, „onog na šta se fokusiramo, toga će biti još više“.

 

Vaspitanje kroz brigu

 

U norveškim vrtićima postoji jasna poruka: nijedno dete nije „loše“ – nego je detetu ponekad loše. Zato se svako dete posmatra kao ličnost kojoj treba podrška i razumevanje. Deca s posebnim potrebama dobijaju dodatnu pomoć kroz saradnju sa pedagoško-psihološkim službama, a sve u okviru istog sistema vrednosti: empatije, solidarnosti i poštovanja različitosti.

 

Kako to izgleda kod kuće

 

Ne treba živeti u Norveškoj da bi se ovaj pristup primenio. Dovoljno je da detetu date prostora. Dozvolite mu da samo izabere garderobu, da sredi sto posle ručka, da odluči koju će igru igrati. Ako pogreši – objasnite, ne korite. Ako nešto uradi sporo – sačekajte. Ponekad i samo to „sačekati“ ima veću vaspitnu vrednost nego deset objašnjenja.

 

Zaključak

 

Norveški pristup nije u metodi, nego u stavu: dete se poštuje kao ličnost od prvog dana. Ono ne mora da zasluži poverenje – već ga ima. I baš zbog toga, trudi se da ga opravda.

Na kraju, nije stvar u vremenu ni u klimi – već u tome da dete oseti da ga odrasli vode, ali ne sputavaju. Da raste slobodno, a opet sa sigurnošću da neko uvek stoji iza njega.